Menu

Blog #1: Het ontwerp-proces

Aan deze blog wordt momenteel gewerkt… Op de hoogte blijven? Vul dan even het contactformulier in, dan laat ik je weten als de blog af is.

In deze blog ga ik je vertellen hoe ik tot deze webshop ben gekomen. Ben je zelf van plan een webshop te beginnen of ben je gewoon benieuwd hoe ik het gedaan heb? Lees deze blog dan vooral door!

Het idee

Ik heb altijd al de wens gehad om een eigen product te ontwikkelen en te vermarkten. Ik wilde het hele proces eens een keer doorlopen. Product bedenken, produceren, optimaliseren, vermarkten (merk opbouwen) en collectie bouwen.

In 2013 heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een lijstje gemaakt van een aantal eisen aan de ene kant en mijn passies aan de andere kant. Bij de eisen voor het product ging het me om de volgende zaken:

  1. Niche – Ik wilde me heel specifiek op 1 product richten en daar de beste in worden. Geen “discoproducten” dus, maar “dansschoenen”.
  2. Uniek – Ik wilde graag een webshop beginnen waar ik de enige in zou zijn. Geen ” schoenenshop” maar een “vetershop”.
  3. Ruimte ter optimalisatie – Ik wilde een bestaand product waar ik ruimte zag om te optimaliseren zodat ik de beste kon worden in deze niche!
  4. Waarde in aantal – Ik wilde een product waar je er meer dan 1 van nodig hebt. Geen “zaklamp” dus, maar “knikkers”.
  5. Brievenbusproduct – Ik wilde graag een product dat door de brievenbus zou passen zodat ik de prijs inclusief verzendkosten kon aanbieden waar de verzendkosten niet te zwaar op de prijs zouden drukken. Geen “baksteen” dus, maar “kiezelsteentjes”.

Deze heb ik gecombineerd met mijn passies en hier kwamen een aantal producten uit die ik ben gaan onderzoeken.

Online onderzoek

Elk product ben ik online gaan onderzoeken.

Testen

Ik heb standaard producten besteld en ben deze vervolgens online gaan testen. Ik maakte mooie foto’s op een witte achtergrond, bedacht een simpele logo, maakte een Marktplaats en Ebay account aan en deed me voor als een echte winkel.

Door de lage aantallen maakte ik nog geen winst op deze producten, sterker nog: het koste me geld om ze te verkopen! Ik heb er wel ontzettend veel van geleerd: naar welk product is vraag, wat zijn de mensen bereidt te betalen.

0